Saturday, May 14, 2011

Kawal Kolesterol Untuk Jantung Sihat


Utusan Malaysia



Isnin, 04/05/2009



Kawal kolestrol untuk jantung sihat
Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
KOLESTROL ialah bahan lembut seperti lilin yang terdapat dalam aliran darah dan sel badan kita. Ia penting untuk membantu badan berfungsi dan pembentukan membran sel dan hormon yang dibawa melalui lipoprotein. Lipoprotein Densiti Tinggi (HDL) adalah kolestrol baik yang mampu mengelakkan enapan kolestrol. Selain itu, Lipoprotein Densiti Rendah (LDL) merupakan kolestrol tidak baik yang boleh berkumpul pada dinding arteri dan membentuk plak yang menyumbat arteri.
Ini akan menyempitkan aliran darah dan oksigen yang membuatkan seseorang diserang sakit jantung atau strok. Justeru itu, amat penting bagi anda mengawas tahap kolestrol dan mengawalnya demi kesihatan jantung. Salah satu caranya mengawal kolestrol dengan mengambil makanan serta minuman sihat seperti susu yang mengandungi sterol tumbuhan. Namun, kesedaran rakyat Malaysia mengenai kepentingan pengambilan susu sebagai diet tambahan masih rendah berbanding negara-negara lain.
Hakikatnya, susu mempunyai kalsium tinggi untuk membantu tulang yang kuat. Menurut Penjenamaan Kanan, Unit Perniagaan Susu Nestle Products Sdn. Bhd, Lam Pui Yuee, negara-negara Barat kerana masyarakat di sana menjadikan amalan meminum susu sebagai makanan utama dalam kehidupan harian mereka. "Meminum susu merupakan cara terbaik dan paling mudah untuk mendapatkan bekalan kalsium yang mencukupi.
Amalan ini memperlahankan kehilangan kalsium dalam tulang sekali gus mengelak daripada masalah osteoporosis," katanya yang ditemui di pejabat Nestle yang terletak di Petaling Jaya, Selangor. Perlu diingatkan bahawa semakin meningkat usia kita, tulang akan kehilangan lebih banyak kalsium dan ketika itu akan berlaku pelbagai penyakit kerana ketahanan badan turut berkurangan.
Tambah Pui Yuee, dua gelas sehari membekalkan 100 peratus saranan pengambilan kalsium setiap hari untuk orang dewasa yang berumur 19 hingga 50 tahun.
"Misalnya susu Nesvita Omega Plus Acticol dihasilkan melalui serat tumbuhan yang boleh didapati secara semulajadi di dalam buah-buahan, sayur-sayuran, legum, kacang dan bijrin. Bahan-bahan ini menghalang penyerapan kolestrol dari usus kecil ke dalam aliran darah. Kajian membuktikan, dua gelas susu ini membekalkan 1.2 gram sterol tumbuhan dan boleh mengurangkan kolestrol LDL sebanyak tujuh peratus dalam 30 hari," ujarnya.
Sementara itu, lebih 500 orang membanjiri kawasan Dataran Pahlawan pada 25 April lalu bagi memeriahkan kempen Walk A Mile anjuran bersama Yayasan Jantung Negara (YJN), Nestle Omega Plus dan akhbar Mingguan Malaysia. Kempen itu turut mendapat kerjasama Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Jabatan Kesihatan Daerah Kota Setar dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar.
Program berjalan kaki itu bermula pada pukul 7 pagi dan berakhir pukul 11 pagi. Ia menarik perhatian warga bandar raya itu termasuk pelajar sekolah serta warga emas yang prihatin dengan kesihatan jantung. Program yang masuk tahun ke-9 itu dirasmikan oleh Datuk Bandar Alor Setar, Datuk Khazali Din yang bersama-sama Pengarah YJN, Datuk Gurbakhash Singh; Pengurus Acara Nestle Products Sdn. Bhd., Yang Kalsom Omar dan Ooi Lee Beng. Bagi memeriahkan lagi program berkenaan, pelbagai acara sampingan diadakan seperti pertandingan mewarna kategori kanak-kanak serta pameran dan pemeriksaan kesihatan selain cabutan bertuah.
Peserta juga dihiburkan dengan persembahan artis, Fazli Zainal. Kedah merupakan negeri pertama Walk A Mile diadakan pada tahun ini dan ia diikuti Melaka (24 Mei), Kuantan (21 Jun), Pulau Pinang (26 Julai) dan lokasi terakhir Kuala Lumpur (18 Oktober).

No comments: