Sunday, May 8, 2011

Makan Telur Kuantiti Banyak SELAMAT

Utusan Malaysia

Rabu, 18/04/2007

Makan telur tidak tambah kolestrol - Pakar

PULAU PINANG 17 April: Anda khuatir telur boleh meningkatkan paras kolestrol dalam badan dan menjejaskan kesihatan?

Sekiranya anda mempunyai tanggapan sedemikian, ia patut dilontarkan jauh setelah kajian terbaru oleh Persatuan Jantung Amerika Syarikat mendapati pengambilan sekurang-kurangnya sebiji telur setiap minggu, begitu berkhasiat untuk tubuh badan serta tidak menambah kolestrol.

Malahan, menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Tropical Botanics Sdn.Bhd (Tropical Botanics) Datuk Dr. Rajen M, mengambil sebiji telur setiap hari untuk dijadikan menu pun tidak menimbulkan masalah kepada kesihatan.

Tropical Botanics ialah sebuah syarikat tempatan yang menjalankan penyelidikan berkaitan barangan kesihatan berasaskan tumbuhan tropika dan herba.

Selain kaya dengan nutrien seperti paras folat dan vitamin D yang tinggi, katanya, kuning telur juga mengandungi asid lemak yang dapat membantu tumbesaran dan perkembangan otak bayi.

”Mitos bahawa telur kaya dengan kolestrol dan punca pelbagai penyakit harus diketepikan. Ia tidak benar.”

”Kajian terbaru yang dibuat menunjukkan kolestrol yang terdapat di dalam telur tidak menyumbangkan kepada penyakit tersebut sebaliknya ia berpunca daripada makanan yang nampak ’baik’ seperti nasi, kanji, dan capati kerana mengandungi banyak karbohidrat yang akan bertukar menjadi gula, inilah punca sebenar penyakit,” katanya.

1 comment:

Nisah Idham said...

tp nape doktor malaysia x benarkan kite mengambil telur setiap hari????